انتخاب صفحه

«مهدی زمانپور کیاسری» نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و مستندسازی است که کارشناس ارشد کارگردانی را در  دانشکده صدا و سیما خوانده است. او فیلم‌های مستند زیادی تولید کرده و فیلم ساخته شده ی پایان‌نامه ی او مقام اول جشنواره پایان‌نامه‌های سال 1385 دانشکده صداوسیما را از آن خود کرده است.
زمانپور در طول فعالیت کاری خود بیش از 30 تندیس بین‌المللی و داخلی را هم کسب کرده که از جمله آن‌ها «سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند» جشنواره  فیلم فجر در سال 1391  و «بهترین کارگردانی» در سینما حقیقت و جشنواره مستند ویزیون دوریل سوئیس 2014 بوده و او همچنین جوایزی از کشورهایی چون ایتالیا، روسیه،قطر،مصر، اسپانیا دریافت کرده است.
در این گفت و گو مهدی زمانپور که با دو مستند”کل فاطمه” و “آسک” در جشنواره یادگار حضور دارد، به سوالاتی در مورد فیلم سازی مستند با موضوع میراث فرهنگی پاسخ داده است.

همان‌طور که می‌دانید جشنواره ملی میراث فرهنگی پس از سال‌ها برگزار شده است، به نظر شما برگزاری چنین جشنواره هایی چه میزان اثربخشی و تاثیرگذاری روی فیلمسازان حوزه میراث فرهنگی می‌تواند داشته باشد؟ و انتخاب شهر قزوین برای این جشنواره چطور بوده است؟

قزوين بيشترين آثار تاريخي ايران را دارد و همواره مهد تمدن و فرهنگ بوده است و شهري كه دارای چنين ظرفيت فرهنگي و تاريخي است قطعا ميتواند تاثير بسيار زيادي بر روي فيلمسازان اين حوزه داشته باشد و آنها را ترغيب به حفظ ميراث و اشاعه فرهنگ كشور كند.

آیا در دوره‌های قبلی جشنواره یادگار هم شرکت کرده بودید؟

خیر قبلا در این جشنواره شركت نكرده بودم و به این خاطر بود که قبلا از برگزاری این جشنواره اطلاعی نداشتم و حالا اولين بار است که فراخوان آن را ديده‌ام.

با چه فیلم(فیلم‌هایی) در دوره جاری جشنواره یادگار شرکت کرده‌اید؟

امسال با فيلم «كل فاطمه» و «آسك» در این جشنواره حضور دارم كه هر كدام به نوعي فیلم قوم‌نگارانه هستند و انعكاس دهنده فرهنگ مردمان مناطقی که فیلم در آن‌ها ساخته شده است.

نحوه تعامل کارگردان و سوژه در فیلم‌های قوم‌نگارانه چگونه باید باشد.

كارگردان با سوژه‌هايش زندگي مي‌كند و پس از آن كشف و شهود صورت مي‌گيرد و در نهايت آن چیزی كه نياز جامعه عصر حاضر و آيندگان است و همگان بايد بدانند و درس بگيرند؛ ثبت و ضبط مي‌شود.

فیلمساز چطور باید بتواند واقعیت موجود در یک آئین را به شکل درست و بی‌طرفانه منعکس کند؟ و آیا حضور فیلمساز و دوربین یک دخالت در برگزاری و انعکاس آن آیین است؟

قرار  است فيلمساز فيلم مستند بسازد و نه مستند؛ طبيعتا فيلم از هنر مي‌آيد و هر فيلمساز با نوع نگاه و هنري كه دارد فيلمش را مي‌سازد

چه بخواهيم و چه نخواهيم همه آنچه را كه در فيلم مستند مي‌بينيم از زاویه نگاه مستندساز است، چون از فيلتر مغز او عبور مي‌كند و به شكل خلاقانه، هنرمندانه و قابل فهم به مخاطب مي‌رسد. اما با همه این‌ها بايد به سوژه و موضوع وفادار باشيم و سياه‌نمايي، سفيدنمايي یا پيش‌داوري نكنيم و هر آنچه را كه مي‌سازيم از واقعيت موجود باشد.