انتخاب صفحه

با مطرح شدن موضوع برگزاری جشنواره میراث فرهنگی یادگار در قزوین ازجمله مراکزی که در این امر مهم مشارکت داشته، صدا و سیمای مرکز قزوین بوده که علاوه بر ارسال آثار ارزشمند در بخش های مختلف جشنواره، در زمینه برنامه ریزی ها، اطلاع رسانی عمومی و جلب مشارکت صدا و سیمای مراکز استان ها نقش بسزایی ایفا کرده است. به این بهانه گفت و گوی روابط عمومی جشنواره با سعید انبارلویی مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین از نظرتان می گذرد.

صدا و سیمای مرکز قزوین در برگزاری جشنواره یادگار چقدر مشارکت داشته و چه تعداد فیلم از سیمای مرکز قزوین در جشنواره شرکت داده شد؟

بعد از اعلام آمادگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین جهت میزبانی جشنواره و مکاتبات انجام شده، به جهت اینکه این جشنواره به میزبانی قزوین است، حتماً می­بایست صدا و سیمای مرکز قزوین نیز ، هم در سیاست­گذاری­ها و هم چگونگی برگزاری جشنواره با اداره ارشاد استان همکاری و همراهی می­کرد. بر همین اساس چندین جلسه مشترک همفکری در سطح مدیران کل و معاونین برگزار شد  و صدا و سیمای مرکز قزوین علاوه بر حضور در بخش­های مختلف ،در طراحی و اطلاع­رسانی ملی جشنواره و همچنین دخیل کردن شبکه­های استانی و اطلاع رسانی در سطح ملی نقش مؤثری ایفا کرد.

صدا و سیمای مرکز قزوین باتوجه به اینکه آرشیو غنی از تولیدات با موضوعات مربوط به موقعیت مهم جغرافیایی استان، آثار باستانی، مفاخر و مشاهیر مذهبی، علمی، فرهنگی و سیاسی دارد در همه بخشهای جشنواره حضور پررنگی داشته و علاوه بر مرکز قزوین اکثر دیگر مراکز استانی با آثار فاخر و قابل توجه در جشنواره حضور دارند.

فکر می­کنید برگزاری این جشنواره ملی چه تأثیری در حوزه میراث فرهنگی کشور چه به لحاظ حمایت از فیلمسازان این حوزه و چه اعتلای حوزه ارزشمند میراث فرهنگی و حفظ و بزرگداشت آن دارد؟

بدون شک مستندسازان با توجه به پژوهش هایی که در حوزه­های فرهنگ، طبیعت، آداب و روسوم، باورها و اعتقادات و آثار باقی مانده از گذشتگان دارند، می­توانند حلقه ارتباط عمیق­تری در اتصال این امور ایجاد کنند. حیات و پویایی فرهنگ غنی ایرانی با تولید آثار مستند پیوند خورده است و مسئولیت  ارتقاء و جوشش آن بر عهده اهالی مستند ساز است و نباید با غفلت یا سیاست­گذاری­های نابخردانه و سلیقه­ای، زمینه انحطاط این هنر را ایجاد کرد. بدون شک برای همگان امکان سفر نیست که بروند و از نزدیک مشاهده­گر آثار باستانی باقی مانده از گذشته یا فرهنگ عامه اقوام مختلف در سراسر ایران باشند، پس به یقین دیدن آثار مستند می­تواند این ارتباط را برقرار کند، اما آن چیزی که نباید از آن غافل شد توجه ویژه به جامعه هنری مستند سازان کشور است تا هم از لحاظ مالی و هم معنوی حمایت شوند و این امر بعهده دستگاه­های مرتبط مثل وزارت ارشاد، میراث فرهنگی، رسانه ملی و بخش غیردولتی است. در حال حاضر مستند­سازان ما با خلق آثار ارزشمندی که تولید آنها با سختی زیادی انجام شده، با حضور در جشنواره­های داخلی و خارجی پاسبان و مُبلغ میراث ماندگار این مملکت هستند.

تلویزیون به عنوان رسانه عمومی نقش مؤثری در راستای معرفی میراث فرهنگی به مردم و ارج نهادن به آن دارد. در شبکه استانی قزوین چقدر به این مهم توجه شده و چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا آثار فاخر و ارزشمندی با موضوع میراث فرهنگی در تلویزیون تولید شود؟

بر کسی پوشیده نیست که رسانه ملی درحمایت از تولید و معرفی آثار هنرمندان نقش به سزایی دارد و علاوه بر پخش آثار مستند تولید شده در شبکه­های مختلف، شبکه اختصاصی مستند به این امر اختصاص داده شده است که در چندین حوزه شاخص از جمله معرفی هنرمندان مستندساز در ویژه برنامه­ها و گفتگوها، پخش و باز پخش اثر مستندساز، نقد و بررسی و آسیب­شناسی نقاط ضعف و قوت اثر، در تشویق و تولید آثار در زمان پیش رو مؤثر بوده است. از دیگر اقدامات انجام شده خریداری و در اختیار قرار دادن آثار مستند پر هزینه ی دیگر ملل است که هم ما را با جهان پیرامون آشنا می­سازد و هم مستند ساز با تکنیک و نوع نگاه مستندسازان بزرگ جهان آشنا می­شود و در خلق آثار خود از آن بهره می­برد.

درخصوص استان قزوین و نقش شبکه استانی در تولید و حمایت از مستندسازان خود استان به خاطر موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و سیاسی که دارد از وجوه متمایزی برخوردار است. یادآوری کنم که استان قزوین در ثبت آثار ملی در کشور جایگاه ویژه و درخشانی دارد. وجود آثار به جا مانده از تمدن­ها، مفاخر مذهبی، علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی وجود اقوام مختلف با فرهنگ عامه منحصر به فرد و آداب و رسوم متنوع و چشم­­نواز و گویش­ها و زبان و ادبیات، موسیقی و آیین­های مذهبی، خوردنی­ها و آشامیدنی­های خاص خود، وجود شهرک­های صنعتی و  کارخانجات و کارگاه­های عظیم و از همه مهمتر سابقه 50 ساله پایتختی ایران و وجود بناها و آثار ارزشمند صاحب ادبیات در استان و انبوه مسائل و مباحث علمی و فرهنگی هنری دیگر باعث شده محمل و منبع خاص و قابل اطمینانی برای مستندسازان استانی و ملی و فراملی ایجاد شود. شبکه استانی قزوین تا به حال در حمایت و تشویق و هنرمندان مستندساز و تولید آثار متعدد و متنوع به خاطر ارزش و اهمیت موضوع، فراتر از توان و مأموریت خود ظاهر شده است و خوشبختانه در همه بخش­های جشنواره «یادگار» آثار ماندگار و ارزشمندی عرضه گردیده است. شبکه استانی قزوین بارها اعلام کرده و همچنان تأکید دارد که درباره حضور مستندسازان توانا و تولید آثار فاخر و نو در شبکه هیچگونه موانع و محدودیتی وجود ندارد و این آمادگی کماکان هست که حمایت بی­شائبه از هنرمندان در تولید آثار مستند صورت پذیرد. البته دیگر دستگاه­های مرتبط و همچنین دستگاههای دولتی باید جدی­تر از هنرمندان و مستندسازان هم استانی حمایت کنند و با توجه به بودجه­هایی که در اختیار دارند نباید با  ایجاد موانع اداری و تحلیل وقت و توان هنرمند باعث دلسردی و رخوت او شوند. بلکه باید با ایجاد امید و پشتیبانی­های مادی و معنوی راه را برای او هموار کنند و باعث دلگرمی و تشویق او شوند تا بتواند با تحقیق و پژوهش و کشف لایه­های پنهان فراوان موجود در این استان آثار فاخر و درخور توجهی تولید کند.

این جشنواره امسال در قزوین برگزار می­شود. انتخاب این استان را برای برگزاری جشنواره چقدر درست و به جا می­دانید و چرا؟

باید اذعان کنم که اتفاق مبارکی است و باید دستِ دست اندرکاران و بانیان این امر را به گرمی فشرد. البته استان قزوین در حوزه منابع تولید آثار مستند از همه لحاظ جایگاه ممتازی دارد. چه بسا علاوه بر هنرمندان بومی فیلمسازان دیگر نقاط کشور و حتی خارج از کشور موضوع و سوژه انتخابی­شان دیار مینودری بوده است و ما شاهد تولید و تولد آثار ماندگار و ارزشمندی بودیم و برگزاری این جشنواره به میزبانی استان قزوین یک فرصت خوب و استثنایی باری معرفی بیشتر استان است  است و محملی است برای گردهمایی هنرمندان سراسر کشور و تبادل نظر و تقابل آرا که می­تواند در ارتقاء فکری و تقویت دانش و آگاهی هنرمندان بسیار مؤثر باشد. چه بسا این دیار زرخیز بتواند به عنوان دبیرخانه دائمی این جشنواره ثبت گردد و سال به سال با کیفیت و کمیت بهتر و حتی با برنامه­ریزی و تخصیص بودجه­ای متمرکز بتوان زمینه بین­المللی شدن جشنواره و حضور آثار و هنرمندان جهانی را برای شرکت در این جشنواره فراهم کرد.

پیامی برای جشنواره بفرستید تا به یادگار بماند.

از دیرباز گفته­اند هنر نزد ایرانیان است و بس. به نظرم این جمله به گزافه گفته نشده است .اگر ایرانی در هنر یدبیضایی دارد به خاطر وجود زیرساخت­های میراث ماندگار به جای مانده از پیشینیان است. پژوهش و تحقیق و تلاش و پاسبانی و حفاظت از این ودیعه عطیه و معرفی و شناساندن آن با تولید فاخر و ارزشمند آثار مستند از مهمترین اهداف هست که باید هنرمندان و اهالی مستند به آن توجه کنند. مسئولین باید در زمینه ارائه و دیده شدن آثار تولیدی در داخل و خارج همت مضاعفی داشته باشند. از همه دست­اندرکاران برگزاری جشنواره به جهت تلاش و فعالیتی که در شکل­گیری این جشنواره داشتند تشکر می­کنم و باید بدانندکه کاری مهم و تأثیرگذار را انجام می­دهند و با توجه به استقبال خوبی که از این جشنواره شده است این ظرفیت و استعداد هست که نگاه آینده­ نگاه فراملی باشد.