انتخاب صفحه

قزوین- ایرنا-نویسنده، کارگردان و فیلم ساز قزوینی با بیان اینکه شناسایی و هویت بخشی به میراث فرهنگی نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده است، گفت: جشنواره فیلم یادگار میراث فرهنگی قزوین را به دنیا معرفی می‌کند. حسن لطفی را اگرچه بیشتر با نوشته‌هایش می‌شناسند، با کتاب‌هایی از مجموعه داستان‌های کوتاه و مجموعه فیلمنامه‌ها یا داستان‌هایی که در نشریات مختلف به چاپ رسانده است و از تدریس او در زمینه فیلمنامه‌نویسی هم چند نسل از اهالی فیلمسازی قزوین بهره برده‌اند اما این پیشکسوت عرصه هنر کار فیلمسازی را از سال ۶۵ شروع کرده و در حدود ۱۷ فیلم مستند و فیلم کوتاه ساخته است.

وی که یکی از فیلم سازان دغدغه‌مند در حوزه حفظ میراث و اصالت ایرانی است این دیدگاه را در آثار خود به نمایش گذاشته است، دغدغه‌ای که شاید بتوان آن را مهم‌ترین اصل در ساخت فیلم و آثار مستند در بین نیروهای ارزشی دانست، چرا که توجه به هویت، اصالت و ریشه دینی و مذهبی ایرانیان از حلقه‌های اتصال همه فعالان فرهنگی و هنری کشور است که توانسته مسیری مشترک برای بسیاری از فعالیت‌ها رقم بزند.

به گفته این کارگردان و فیلم ساز قزوینی که در این دوره از جشنواره از اعضا هیئت انتخاب می باشد ،جشنواره مستند “یادگار” گامی ارزشمند در این مسیر است که تلاش کرده تا با حمایت از مستندسازان جوان و ایده پردازان برجسته این حوزه موجی نوین برای توجه به میراث فرهنگی و میراث معنوی در آثار مستند ایجاد کند.

خبرگزاری جمهوری اسلمی (ایرنا) استان قزوین به همین منظور پای صحبت‌های حسن لطفی نویسنده، کارگردان و مستند ساز قزوینی نشست .

ایرنا: نظرتان درباره برگزاری جشنواره ملی فیلم‌های مستند میراث فرهنگی یادگار در قزوین چیست؟

نسبت به برگزاری این جشنواره حس خوبی دارم و گمان می‌کنم این رویداد سینمایی، فرهنگی می‌تواند آغاز خوبی برای یک حرکت ارزشمند هنری باشد، حرکتی که اگرچه باید سال‌های قبل‌تر شروع می‌شد اما هنوز هم دیر نیست. قزوین نه تنها سابقه طولانی گرانسنگی در تمدن و میراث فرهنگی دارد در سال‌های اخیر فیلمسازان و عوامل خوبی به سینمای مستند کشور داده است هر دو اینها یعنی مکان برگزاری جشنواره فیلم یادگار هوشمندانه انتخاب شده است. جشنواره فیلم یادگار, میراث فرهنگی قزوین را به دنیا معرفی می‌کند.

ایرنا: برگزاری چنین جشنواره‌ای در قزوین چه تاثیری بر فیلمسازهای قزوینی دارد؟ آیا منجر به بهبود و پیشرفت کار در قزوین خواهد شد؟

شاید قطعی نشود به چنین سوالی پاسخ داد، اما با توجه به توان فیلمسازی فیلمسازان استان قزوین و تعداد علاقمندان به این سینما در استان می‌تواند هر رویداد فرهنگی دیگری منتظر تاثیرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آن باشد.

در مورد تاثیرات کوتاه مدت، هر چند شرایط روزگار کرونا قدری به آن ضربه می زند اما برگزاری این جشنواره در این روزگار می‌تواند نشانه‌ای از امید به فردای سینمای مستند باشد و گذشته از آن فرصت رقابت فیلمسازان استان با سایر رقبا را در سراسر کشورفراهم می‌سازد.

تاثیرات میان مدت و بلند مدت آن هم بیشتر از همه به تداوم و نحوه برگزاری‌ این جشنواره برمی گردد که با شناختی که از دست اندکاران جشنواره در قزوین و تهران داریم و با جدیتی که در مدیر کل اداره فرهنگ ارشاد قزوین شاهدیم می‌توانیم با نگاه مثبت منتظر اتفاقات خوبی باشیم.

ایرنا: از علاقه خودتان به موضوعات میراث فرهنگی بگویید، تا چه میزان در ساخت فیلم‌ها یا در کلاس‌های آموزشی‌تان به این موضوعات می‌پردازید؟

محال است درشهری مانند قزوین با مجموعه ای بی نظیر از تاریخ ، فرهنگ و هنر قد بکشی و عشق به میراث فرهنگی به جانت نیفتد، البته شاید هم در مورد من این‌طور است، هر وقت هم به سفر رفته‌ام چه داخل و چه خارج کشور در پی مکان‌ها و آدم‌ها و مراکزی بوده‌ام که نشانی از میراث فرهنگی آنجا داشته باشد. در فیلمسازی هم در انتخاب مکان فیلمبرداری یا مضامینی که انتخاب کرده‌ام از کنار این موضوع بی‌تفاوت نگذشته‌ام.

البته همیشه بر این اعتقاد دارم که افراد هستند که مکان‌ها و حرکت‌های فرهنگی را می‌سازند و به قولی میراث معنوی را هم همیشه ارج نهاده‌ام و در کلاس‌های آموزشی هم به فراخور موضوع درس گوشه چشمی به این موضوع داشته‌ام و تمام تلاشم برگرداندن فیلمسازان به اصل خودشان است.

ایرنا: موضوع میراث فرهنگی در فیلمسازی چقدر ظرفیت پرداخت دارد؟

بی‌شک از آنجایی که هم سینما قدرت بسیاری دارد و هم میراث فرهنگی بسیار گسترده و عمیق است این موضوع می‌تواند تا سینما زنده است مورد استفاده فیلمسازان قرار گیرد. البته این را هم اضافه کنم که فیلمسازان خوب هیچ‌وقت از کنار این میراث بی‌تفاوت نگذشته‌اند و در فیلم هاشان بطور مستقیم یا غیرمستقیم به خوبی از آن بهره برده‌اند.

ایرنا: با توجه به اینکه بخش ویژه جشنواره میراث فرهنگی قزوین است، این شهر چقدر ظرفیت پرداخت به این موضوع را دارد؟

اغراق نیست اگر بگویم قزوین معدن سوژه‌های متنوع فرهنگی است و گذشتگان میراث با ارزشی برای نسل حاضر به ارث گذاشته‌اند، فراموش نمی‌کنم سال‌ها پیش که هنوز سرای سعد السلطنه بازسازی نشده بود یکی از فیلمسازان صاحب نام برای ساخت فیلمی داستانی و تاریخی به قزوین آمده بود هنگام بازدید از مکان‌های مختلف (خصوصاً این مکان) معتقد بود که قزوین می‌تواند مورد استفاده فیلمسازان زیادی قرار گیرد این در حالی بود که او هنوز مکان‌های مثل منطقه الموت، بوئین‌زهرا، سگزآباد، تاکستان، زرگر و… را ندیده بود.

شاید تات نشین های بلوک زهرای زنده‌یاد آل احمد را خوانده بود اما آن منطقه دیدنش و جستجو در تاریخش مثل الموت و بقیه مکان‌های استان لبریز از سوژه‌های بکر فیلمسازی است. کنار این مناطق آدم‌هایی که هر کدامشان به نوعی میراث دار و میراث ساز فرهنگی بوده‌اند هم هست.

ایرنا: در پایان نکته ای که به نظرتان مهم است بفرمایید؟

اول از همه آرزوی جشنواره درجه یکی در حد میراث فرهنگی قزوین دارم و امیدوارم جشنواره یادگار سال‌های زیادی در قزوین بماند و منشأ اتفاقات خوبی برای فیلمسازی کشور و فیلمسازان استان شود. همچنبن امیدوارم همه ادارات و سازمان‌ها در کنار برگزار کنندگان جشنواره و فیلمسازان استان باشند و از هیچ کمکی مضایقه نکنند تا جشنواره‌ای ماندگار به بهترین شکل برگزار شود.