انتخاب صفحه

قزوین – ایرنا – معاون میراث فرهنگی کشور گفت: در چند سال گذشته ۶ هزار طرح مرمت آثار تاریخی و فرهنگی در کشور با مشارکت و سرمایه گذاری مردم اجرایی شده است که نشان از توجه و دغدغه مندی مردم به این بخش دارد.

به گزارش ایرنا، محمدحسن طالبیان پنجشنبه شب در مراسم  اختتامیه جشنواره مستند یادگار که در سرای سعدالسلطنه قزوین برگزار شد، افزود:حتی در مدت شیوع بیماری کرونا هیچ کارگاه مرمتی در کشور متوقف نشد و در کنار اشتغالزایی برای حفظ منابع و میراث فرهنگی کشور تلاش گردید.
این مسوول با تاکید بر صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور، افزود: متاسفانه در حوزه های فرهنگی نظیر معماری و حفظ میراث فرهنگی و معنوی نتوانستیم خیلی حرکت ارزشمندی انجام دهیم.
وی اظهار داشت: ما از درخت ۱۱ هزار ساله تاریخ و تمدن ایرانی ریشه می گیریم و بسیاری از مسائل فرهنگی و میراثی ما برای مردم سراسر جهان جذاب است، از این رو آمادگی کامل داریم که در تمامی مراکز میراثی با تیم های مستندساز و فیلم ساز همکاری کنیم تا این یادگاری های ارزشمند برای نسل های آینده به تصویر کشیده شود.
معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: میراث فرهنگی و معنوی کشور به اندازه کافی در بین مردم دارای جذابیت است و فقط وظیفه ما در این بین ایجاد هماهنگی بین تیم های هنری و مستندساز و فعالان این بخش است تا بتوانیم این داشته های ارزشمند را برای آیندگان ثبت و ضبط کنیم.
طالبیان اضافه کرد: هم اکنون برای مجموع سعدالسلطنه با ۵۶ کاروان سرا اقدامات اولیه جهت ثبت جهانی انجام شده است و یکی از بزرگترین کاروانسراهای جهان با معماری ویژه ایرانی به ثبت خواهد رسید.
وی خاطر نشان کرد: همچنین هفته گذشته پنج مجموعه مهم برای ثبت در میراث فرهنگی جهان اسلام آماده و ارسال شده که یکی از این آثار منظر فرهنگی الموت است که بسیار ارزشمند و مهم می باشد.
معاون میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: تلاش ما این است که محتواهای فرهنگی برای معرفی ارزش های میراثی نظیر کاروانسراهای ایرانی، گنبدهای ایرانی و آثار باستانی و ارزشمند کشور تهیه و به مخاطبان ارائه کنیم.
طالبیان افزود: استان قزوین نیز به عنوان مهد تمدن و فرهنگ می تواند در بسیاری از این موارد پیشتاز باشد.
معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: بسیار خرسندیم که قزوین میزبانی این جشنواره ارزشمند را بر عهده گرفته است و آمادگی داریم طی سال های آینده نیز حامی برگزاری این جشنواره در استان قزوین باشیم.

منبع خبر:

https://www.irna.ir/news/84337498/%DB%B6-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%85%D8%B1%D9%85%D8%AA-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D8%AF