انتخاب صفحه

قزوین- ایرنا- مستندساز قزوینی و مدیر دبیرخانه جشنواره میراث فرهنگی یادگار گفت: مستندسازی از دیرباز تاثیر قابل توجهی بر جامعه و جان و جهان مخاطب داشته است و همین امر، نشان از اهمیت و جایگاه بالای این شاخه هنری دارد.

به گزارش ایرنا،  میراث فرهنگی به‌عنوان ارزشمندترین میراث بشری و مایه اصلی هویت ملت‌ها است و حفظ، صیانت و معرفی آن نقشی ارزنده در احیا و استحکام بخشی به هویت و فرهنگ کشور دارد و سینما بهترین ابزار برای این منظور است.

به گفته کارشناسان، محال است در شهری مانند قزوین که از دیرباز مهد فرهنگ و هنر بوده و جایگاه بزرگی در تاریخ دارد، عشق به میراث فرهنگی در جان هنرمندان و هنردوستان آن ریشه ندواند.

در این راستا جشنواره میراث یادگار به عنوان یکی از ارزشمندترین جشنواره‌های فیلم مستند با هدف معرفی و تقویت میراث فرهنگی کشور با استفاده از ابزار فیلم و سینما به میزبانی قزوین و در سطح ملی برگزار می‌شود.

خبرنگار ایرنا استان قزوین در این زمینه پای صحبت‌های گل‌اندام صفری مستندساز قزوینی که به عنوان مدیر دبیرخانه جشنواره میراث یادگار به ایفای نقش می‌پردازد به گفت‌وگو نشسته است.

این مستندساز قزوینی با مستند “خان آخر” که جوایز زیادی را از جشنواره‌ها دریافت کرده است،  شناخته می شود اما مستندهای دیگری را همچون” انجمن آرزوها”، “ارمغان خانه”، “زورآباد”، “در به در”، “آتش دل حبیب” و “حجره‌ای برای ننه قمر” نیز در کارنامه‌اش دارد.

ایرنا.  جشنواره میراث یادگار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ استقبال فیلمسازان کشور از جشنواره چطور بود؟

 بعد از چند ماه فعالیت دبیرخانه، خوشبختانه به ایستگاه پایانی رسیده‌ایم و فعالیت و حمایت مستمر مسوولان و دیگر دوستان پرتلاش ما در گروه عوامل اجرایی جشنواره با نظم و کیفیت خوبی برگزار شده است و امروز پنج شنبه با اعلام برندگان نهایی در آیین اختتامیه به ایستگاه پایانی خود می‌رسد.

از آنجا که جشنواره سبقه معتبری در دوره‌های پیشین دارد و بعد از ۱۷ سال احیا شد، استقبال بسیار خوبی را شاهد بودیم.

 بعد از انتشار فراخوان فیلمسازان خوب و با تجربه ما تماس می‌گرفتند و از برگزاری دوباره جشنواره بسیار ابراز خوشحالی می‌کردند و شور و شعف خاصی در فضای مستند کشور ایجاد شد.

همین طور مشاهده کردیم تعداد قابل توجهی اثر یعنی ۵۱۰ فیلم از ۳۲ استان به دبیرخانه رسید که این تعداد برای یک جشنواره با موضوع خاص،  قابل توجه است.

ایرنا.  کیفیت برگزاری جشنواره میراث یادگار در این دوره چگونه بوده است؟

تمام تلاش عوامل برگزاری این چشنواره این بود که جشنواره در قسمت‌های مختلف از انتشار فراخوان تا انتخاب هیات داوران و پخش آنلاین با بهترین کیفیت و در سطح بالا برگزار شود و امیدواریم که بازتاب بیرونی آن نیز برای فیلمسازان و مخاطبان فیلم‌ها راضی کننده باشد.

ایرنا.  به عنوان یک مستندساز برگزاری چنین جشنواره‌هایی چه تاثیری در روند کاری یک فیلمساز دارد؟

هدف اصلی و نهایی برای هر فیلمسازی این است که فیلمش دیده شود و در جامعه تأثیر گذار باشد از این جهت جشنواره محمل خوبی برای نیل به این هدف است.

 از سوی دیگر در جشنواره‌ها آشنایی، تعامل و گفتگو بین فیلمسازان اتفاق می‌افتد و در نهایت در بخش‌های جانبی جشنواره مانند کارگاه‌های آموزشی، سواد فیلمسازان نیز افزوده می‌شود و در مجموع جشنواره اتفاق خوبی است.

ایرنا.  جایزه گرفتن برای یک فیلمساز چقدر باید اهمیت داشته باشد؟

در این باره به شخصه اعتقاد دارم فیلمساز بهتر است به خاطر جایزه فیلم نسازد و هدف، ساختن فیلم خوب و اثر گذار باشد.

اگر فیلمی درست و خوب ساخته شود، راهش را پیدا می‌کند و در مسیرش جایزه هم می‌گیرد و انرژی تازه می‌گیرد و تشویق می‌شود.

 اما جایزه نگرفتن نباید تأثیر منفی بر کار فیلمساز بگذارد، مخصوصاً در سینمای مستند که هدف بسیار مهم تاثیرگذاری و ماندگاری را در دل خود دارد.

ما باید این هدف را داشته باشیم که با فیلم خود بتوانیم تأثیر مثبتی بگذاریم، تغییری در جان و جهان دنیای اطرافمان ایجاد کنیم، کشف تازه‌ای را باعث شویم و در نهایت چیزی به جهان‌بینی و دانسته‌های خود و مخاطب اضافه کنیم.

ایرنا.  به نظر شما سینمای مستند در فضای جشنواره‌ها و در تلویزیون آن طور که بایسته است،  مخاطب دارد؟

خوشبختانه در سال‌های اخیر مخاطبان سینمای مستند در ایران بیشتر شده‌اند و گواه این سخن هم می‌تواند استقبال عمومی از جشنواره‌ها باشد.  

در گذشته نه‌چندان دور ۱۲ سال پیش که به جشنواره فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) می‌رفتم سالن‌های سینما مخاطب اندکی داشت و بیشتر خود مستندسازان و خانواده و دوستان نزدیکشان بودند اما در سال‌های اخیر در جشنواره های مستند، عموم مردم حضور می یابند و در صف‌های طویل می‌ایستند تا بتوانند مستند مورد علاقه‌ خود را تماشا کنند یا مردم از تلویزیون مستندها را می‌بینند و این ژانر را دنبال می‌کنند.

این نشان می‌دهد خوشبختانه سینمای مستند دارد جای خودش را در بین مردم باز می‌کند و تأثیر می‌گذارد.

 ایرنا.  برنامه جشنواره یادگار در قزوین برای سال‌های آینده چیست؟

امیدوار هستیم این جشنواره خوب و معتبر بتواند به حیات و استمرارش در سال‌های آینده در قزوین که شهری تاریخی با غنای فرهنگی است، ادامه دهد و علاوه بر پیگیری‌ها و زحمات مسئولان مربوط که دیدگاه و هدف آنها نیز همین است، نیاز به مطالبه ما هنرمندان دارد که همت کنیم و به برگزاری جشنواره خوب یادگار در سال‌های آتی کمک کنیم و از خودمان یادگاری خوبی برای آینده به جا بگذاریم.

اختتامیه جشنواره یادگار شامگاه امروز در سرای سعدالسلطنه شهر قزوین برگزار می شود.

منبع خبر:

https://www.irna.ir/news/84337161/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D8%AA