انتخاب صفحه

قزوین- ایرنا- مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: جشنواره‌های سینمایی باید به صورت برند، متمرکز و بومی برگزار شوند که در این صورت میزان موفقیت آنها بسیار بالا خواهد بود.

به گزارش ایرنا، محمد حمیدی مقدم پنجشنبه شب در مراسم اختتامیه جشنواره مستند یادگار که در سرای سعدالسلطنه شهر قزوین برگزار شد، افزود: یکی از حسرت‌های ما این است که جشنواره هایی در مبانی سینمای مستند برگزار کنیم چون غفلت در مستندهای میراثی بسیار زیاد بود.

وی گفت: با توجه به مطالبات موجود در این حوزه وارد شدیم درحالیکه در ۱۷ سال گذشته اراده برگزاری این جشنواره در شهر دیگری وجود نداشت.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصریح کرد: به رغم اینکه موانع زیادی در این حوزه وجود داشت توانستیم جشنواره را در قزوین برگزار کنیم.

وی افزود: اگرچه برگزاری این جشنواره در کشور کار سختی نبود و نمونه‌هایی از آن را در کرمان و همدان داشتیم، اما مشکل این است که جشنواره‌ها در کشور بومی نمی‌شوند شاید تعاملات سیاسی و رفتن مدیران خوش فکر باعث این امر باشد.

این مسوول با بیان اینکه تحقق این جشنواره در استان‌ها نیاز به بودجه دارد، افزود: شهر قزوین با توجه به پتانسیل‌های فراوان و زیرساخت‌های فرهنگی که دارد توانست این فضا را ایجاد کند.

وی اضافه کرد:برگزاری این جشنواره به ویژه در حوزه میراث فرهنگی می‌تواند در حوزه جذب توریست و در حاشیه آن  جذب پول و ارز کمک کند.

حمیدی مقدم گفت: این جشنواره باید با حضور هنرمندان بومی در استان های میزبان برگزار شود تا رنگ و طعم استان های میزبان در این جشنواره لمس شود.

این مسوول تاکید کرد: باید دبیرخانه جشنواره در حوزه تئوری ایجاد شود و در کنار آن حمایت های مالی که از اهمیت بالایی برخوردار است صورت گیرد تا بتواند تعاملات فرهنگی بین‌المللی را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه مستند میراثی دو فقر داریم، افزود: در گام اول باید آموزش دهیم تا میراث را از طریق سینما معرفی کنیم بنابراین در گام اول باید فقر فرهنگی در کشور را حل کنیم.

این مسوول گفت: ما در این زمینه به تمرین نیاز داریم چون چیزی که بتواند ما را در کشورهای دنیا معرفی کند مستند میراثی است که عقبه تاریخی، بنا، معماری و هنر ما را معرفی می کند.

حمیدی مقدم یادآور شد: از سوی دیگر مستندها زمانی که می‌خواهند ساخته شوند با بودجه اندکی روبه رو می‌شوند و مستندسازان به رغم احاطه کامل به ساخت مستند اما به دلیل کمبود بودجه امکان کار کردن را ندارند.

وی افزود: جشنواره یادگار می‌تواند تعامل چند جبهه باشد که در این راستا مرکز گسترش سینما به عنوان بازوی اصلی وزارت فرهنگ و صدا و سیما به عنوان درگاه اصلی عرضه نیز باید تعامل خوبی داشته باشند.

منبع خبر:

https://www.irna.ir/news/84337511/%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D9%88-%D8%A8%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF